fbpx
Laddar in

Kundaliniyoga är en aktiv yoga

Kundaliniyoga är en aktiv yoga där du får röra på kroppen! Du behöver inte vara vig för att kunna börja med kundaliniyoga utan det är snarare ett resultat av att du gör yoga regelbundet. Alla kan träna yoga. Kundaliniyoga är befriat från tävlingsmoment. Du tävlar inte mot någon annan och inte mot dig själv. Yoga är något du gör MED dig själv. 

Du får träna upp din förmåga att fokusera och hålla koncentrationen. En mental träning som hjälper dig att se dina verkliga behov och sträva mot dina mål. Kundaliniyoga är inte prestation, men dina prestationer förbättras avsevärt när du tränat upp din förmåga att bevara lugnet och fokusera på rätt saker.

Syftet med kundaliniyoga är främst att skapa en inre frid så att man kan bli nöjd med sig själv som den man är. Som utövare får du träna upp din förmåga att lyssna inåt. Det kan låta högtidligt när vi talar om att söka sin inre sanning, men är det inte något som vi alla behöver? Det kan vara svårt att ge utrymme åt sitt sanna jag mitt i vardagsjäktet. Hur ofta frågar du dig själv om det du gör är vad du innerst inne vill och behöver?

Kundaliniyogans historia

Yoga uppstod i Indien för flera tusen år sedan som en väg mot andlig upplysning. Med hjälp av olika kroppsställningar, andningstekniker och meditation skulle utövaren lära siga att släppa identifikationen med sin kropp, sina tankar, känslor, ägodelar och relationer och istället identifiera sig med sin själ.

De olika teknikerna överfördes från en mästare till dennes lärjunge, som i flera år fick ägna sig helt åt att tjäna sin mästare för att komma så långt som möjligt i sin utveckling mot andlig upplysning.

Kundaliniyoga kom till USA och Kanada med Yogi Bhajan i slutet av 1960-talet, mitt under hippierörelsen, och passade in i de freds- och kärleksbudskap som präglade tidsandan. Yogi Bhajan grundade organisationen 3HO (Healthy, Happy, Holy Organization) och Sikh Dharma för att sprida kundaliniyoga och sikhism på bred front i Västerlandet. Yogi Bhajan avled i oktober 2004.

Bilden föreställer The Goldem Tempel i norra Indien, där yogan uppstod och är en viktig del av livet även idag.

Kroppsställningar

Det som kundaliniyoga har gemensamt med flera andra traditionella yogaformer är kroppsställningarna. Men medan annan yoga innehåller rätt så statiska övningar bjuder kundaliniyoga på en mer intensiv och dynamisk träning.

Övningarna består oftast av rytmiska, energigivande rörelser i sittande, stående, knästående och liggande ställningar, för det mesta i kombination med kraftfulla andningsövningar.

De flesta ställningar och övningar är mjuka och enkla att göra och att lära sig. Mera fysiskt krävande ställningar kan som regel göras på lite olika sätt så att varje utövare ska kunna få ut mesta möjliga av sin träning. Inom kundaliniyoga finns inga fysiska begränsningar och inga åldersgränser. Alla kan utvecklas med hjälp av kundaliniyoga.

Andning

Du andas automatiskt, för att kunna leva. Kanske tänker du rätt sällan på hur mycket andningen påverkar dig, även om du kan märka hur andetagen blir snabbare och ytligare när du är stressad eller uppjagad och vet att du kan lugna ner dig med hjälp av några långa, djupa andetag.

Andningstekniker där du lär dig att medvetet påverka hur du mår och handlar ingår i den grundläggande träningen i kundaliniyoga. Att bli medveten om sin andning är det första steget mot en ökad medvetenhet. När du lär dig att aktivt dra ner på andningstempot får du en större kontroll över dina känslor och tankar och kan därmed börja handla mer medvetet.

Enligt det yogiska synsättet tillför du genom andningen framför allt livsenergi – prana – till din kropp och ditt sinne. Den som bemästrar sin andning kan alltså, enligt detta synsätt, styra in- och utflödet av livskraft i sin tillvaro. Den energi, vitalitet, kreativitet och balans som genomsyrar hela ditt liv.

Kundaliniyogan lär dig att andas som du gjorde när du var barn och hade massor av energi!

Meditation

Enligt yogatraditionen är meditation en reningssprocess där gamla tankar och känslor städas ut från det undermedvetna. Det är en väg till din innersta kärna, där din livsuppgift och dina gåvor framträder.

Gradvis kommer du till insikt om vad yoga är, om ditt individuella medvetande som en del av det universiella.
 Det är ingen motorväg du svischar fram på. Du kommer att stöta på talrika hinder och många gånger kommer du att ansättas av tvivel och ditt tålamod att prövas.

Meditation är inget flum. En liten stund av stillhet varje dag, där du medvetet känner efter hur du mår, vad du känner och behöver, vad du vill prioritera och hur du ska gå vidare, kan vara väldigt konkret. Meditation kräver närvaro och full uppmärksamhet. Medan kroppen är stilla och avslappnad är sinnet klart och koncentrerat.

Kundaliniyoga har en mångfald av olika meditionstekniker, varav mindfulness, dvs medveten närvaro, och Breathwalk är två av dem. Mindfulness är en övergripande teknik som praktiseras inom många traditioner i öst och numera även i väst.

“The active mind becomes still when you meditate, and the passive mind becomes active. When thoughts come to you, don’t get upset; let them pass through. After some time of meditation you will find a time when no thought will be released by the passive mind. Then you will enjoy a state of bliss.”
Yogi Bhajan, yogamästare

What’s the point of walking meditation? Why do I practice sitting meditation? Because I like it. There’s no point doing these practices if you don’t enjoy them. It’s not hard labour. Every breath can bring us peace, joy and freedom.
Thich Nah Thanh, zenbuddistisk mästare

Mantra

Mantran består av ord eller stavelser som sjungs eller sägs, ibland tillsammans med rörelser. De består av urljud som följt människan så länge hon kunnat forma ljud. Det är själva ljuden som är viktigast. Kraften ligger i ljudvibrationerna.

Att upprepa ett mantra högt är en effektiv teknik för att bromsa den ström av tankar som ständigt genomsköljer sinnet. Upprepningen bygger en barriär mot nya stimuli utifrån. Tankeverksamheten avtar, andningen lugnas ner, blodtrycket sjunker, muskelspänningar och stesshormoner minskar. När tankeverksamheten avtar skapas utrymme för tankar och känslor som lagrats i ditt undermedvetna att ta sig upp till ytan för observation och bearbetning.

Du kan överraskas av de mest oväntade känslor under en mantrameditation. När du kommer i kontakt med ditt inre jag får du chans att lära känna dig själv bättre genom insikt, försoning och acceptans.

Tillbaka