fbpx
Laddar in

Våra yogaformer

Om du är nybörjare funderar du säkert på vilken yoga som skulle passa dig. Det bästa sättet att ta reda på den saken är att prova! Vi har prova-på-tillfällen och introduktionskurser flera gånger om året. Ett annat sätt är att delta en gång som drop-in. Eller anmäl dig till en kurs när du läst lite om varje yogaform här.

Alla våra yogaformer är för alla åldrar! Varje övning görs på det sätt som passar just dig och din kropp och dagsform och är lika mycket för hjärnan och det inre som för muskler, skelett och leder. Den är välgörande oavsett vilken fas i livet som du befinner dig i. Om du har ett speciellt hälsoproblem så kan du välja att börja med en enskild lektion eller två. Läs mer om Privatlektioner»

Kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en aktiv yoga där du får röra på kroppen. De flesta övningarna består av rörelser, som vi gör i takt med  medvetna andetag. Övningarna ökar rörligheten och flexibiliteten i kroppen på ett skonsamt sätt. Men kundaliniyoga är mycket mer än en fysisk träningsform. Här handlar det inte om att sitta eller stå länge i krångliga statiska ställningar eller om att vända sig bort från världen och vardagen. Tvärtom vill kundaliniyogan lära oss att se och ta vara på alla våra gåvor och möjligheter, små som stora. Det vi vill förmedla är en djupare förståelse för dig själv för att du ska utvecklas även på ett mentalt och andligt plan. Du får träna upp din förmåga att fokusera och hålla koncentrationen. En mental träning som hjälper dig att se dina verkliga behov och sträva mot dina mål. Kundaliniyoga är inte prestation, men dina prestationer kan förbättras när du i yogan tränat upp din förmåga att bevara lugnet och fokusera på rätt saker.

Läs mer om kundaliniyoga:

Yogans olika beståndsdelar

Så här går ett yogapass till

Effekter av kundaliniyoga

Mediyoga/Medicinsk yoga

Medicinsk yoga härstammar från kundaliniyogan men kan av många upplevas som mindre fysiskt krävande och här lägger man särskilt stor fokus  på andning och avslappning. Mediyoga är kompletta eller modifierade kundaliniyogapass som använts i sjukvården där man studerat de medicinska effekterna hos patienter med olika sjukdomar eller besvär. Många olika forskningsprojekt pågår på flera sjukhus i landet.

Läs om våra kurser i bl a mediyoga

Yinyoga

I Yinyoga stannar vi en längre stund i positionerna vilket påverkar musklerna att bli mjuka och den bindväv som omger dem att bli mer elastisk. De förhållandevis enkla ställningarna utförs oftast liggande eller sittande. Du stannar i varje ställning minst två, tre minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i kroppen med hjälp av andningstekniker. Vi slappnar av i ställningen och låter kroppen bestämma när den är beredd att komma djupare in i positionen i stället för att sträcka aktivt och pressa kroppen till ytterlägen.

Yinyoga kan vara en bra yogaform att börja med om du känner dig stel i kroppen. Yinyoga är också ett utmärkt komplement för dig som gillar kundaliniyoga eller mediyoga.

Läs om vilka kurser som är igång nu!