Göteborgs Kundaliniyogacenter Navigeringsmeny »
 

Yinyoga

 

Yinyoga med Layza

Yinyoga är en yogaform där minsta möjliga ansträngning råder. I stillhet mjukar vi upp vår kropp och stannar en längre stund i positionerna. 

Med hjälp av jordens dragningskraft och vår uppmärksamhet, kommer vi allt djupare in i ställningarna. Det är en härlig känsla när kroppen ger efter utan tvång! Vi andas in i det vi förnimmer och hela yogapasset är meditativt och flödande.

När du i Yinyogan stannar en längre stund i positionen påverkar det musklerna att bli mjuka och den bindväv som omger dem att bli mer elastisk. Det kan kännas en del, både fysiskt och psykiskt, för vi lagrar många minnen i våra kroppar. När dessa minnen/spänningar släpper med hjälp av Yinyogan upplever vi ofta en stark befrielse och avspänning.

Vi avslutar med liggande vila, ibland med gongspel, och ofta en enkel meditation efter det.

Inga förkunskaper krävs för att delta i kurserna. Mer information om yinyoga hittar du längst ner på denna sida.

Sommarkurs i yinyoga och meditation!

I denna kortkurs kommer vi att avsluta yogapassen med en lite längre meditation.
Det blir tre olika yogapass och tre olika meditationer.
 
I Yinyogan stannar vi en längre stund i positionerna och känner in kroppen med medveten
närvaro och kommer i kontakt med områden i kroppen som behöver mjukas upp. I Yinyoga
ska vi inte prestera och anstränga oss. Vi lyssnar in kroppen och lär känna den på ett mjukt 
och inkännande sätt. Vi kommer att ha inslag av Restorative Yoga och då ligger vi i i positioner
och bara slappnar av.
Eftersom det goda andetaget är grundläggande i yoga och för ett bra liv gör vi övningar som 
hjälper oss släppa de spänningar som förhindrar ett flödande andetag. Ett befriat andetag ihop
med individanpassade asanas kan utgöra mirakel i livet!
En upplyftande och balanserande meditation som avslut gör att du lämnar klassen skönt avslappnad och upplyft.
 

YINYOGA TRE TISDAGAR I JUNI 17.15-19.00 

Lärare: Layza Hällås Edanius.
Tid: 17.15-19.00.
Kursstart:
12 juni. Avslutning 26 juni.
Kursavgift: 720 kronor.
Betalning: Till vårt plusgirokonto 74 35 85 - 2. Kom ihåg att ange ditt namn och kursnr!
OBS! Begränsat antal deltagare. Vill du ha en garanterad plats så anmäl dig till kursen.
Ett fåtal platser kommer att finnas för bokad drop-in.

ANMÄLAN »

Vi ber dig att noga läsa igenom vilka villkor som gäller innan du anmäler dig: Anmälningsvillkor » 

PÅGÅENDE KURSER VÅREN 2018

Yinyoga med Gongavslappning tisdagar 15.30-16.45

Lärare: Layza Hällås Edanius.
Kurs 1: Start 30 januari. Avslutning 20 mars.
Kurs 2: Start 10 april. Avslutning 29 maj.
Tid: 15.30-16.45. Åtta gånger.
Kursavgift: 1500 kronor.
Kursavgift studerande: 1300 kronor. E-posta bild på studentID före kursstart.
Rabatterat pris vid samtidig anmälan till kurs 1 & kurs 2: 2800 kronor. Studerande 2500 kronor.
Betalning: Till vårt plusgirokonto 74 35 85 - 2. Kom ihåg att ange ditt namn och kursnr!
OBS! Begränsat antal deltagare.
Vi ber dig att noga läsa igenom vilka villkor som gäller innan du anmäler dig:
Anmälningsvillkor »

ANMÄLAN »

Yinyoga tisdagar 17.30-18.45 

Lärare: Layza Hällås Edanius.
Kurs 1: Start 30 januari. Avslutning 20 mars.
Kurs 2: Start 10 april. Avslutning 29 maj.
Tid: 17.30-18.45. Åtta gånger.
Kursavgift: 1500 kronor.
Kursavgift studerande: 1300 kronor. E-posta bild på studentID före kursstart.
Rabatterat pris vid samtidig anmälan till kurs 1 & kurs 2: 2800 kronor. Studerande 2500 kronor.
Betalning: Till vårt plusgirokonto 74 35 85 - 2. Kom ihåg att ange ditt namn och kursnr!
OBS! Begränsat antal deltagare.
Vi ber dig att noga läsa igenom vilka villkor som gäller innan du anmäler dig: Anmälningsvillkor » 

ANMÄLAN »

Yinyoga med Gongavslappning onsdagar 19.30-20.45

Lärare: Layza Hällås Edanius.
Tid:
Onsdagar 19.30-20.45. Åtta gånger.
Kurs 1: Start 31 januari. Avslutning 21 mars.
Kurs 2: Start 11 april. Avslutning 30 maj.
Tid: 19.30-20.45. Åtta gånger.
Kursavgift: 1500 kronor.
Kursavgift studerande: 1300 kronor. E-posta bild på studentID före kursstart.
Rabatterat pris vid samtidig anmälan till kurs 1 & kurs 2: 2800 kronor. Studerande 2500 kronor.
Betalning: Till vårt plusgirokonto 74 35 85 - 2. Kom ihåg att ange ditt namn och kursnr!
OBS! Begränsat antal deltagare.Vi ber dig att noga läsa igenom vilka villkor som gäller innan du anmäler dig: Anmälningsvillkor »

ANMÄLAN »

Yinyoga

Prova-på Yinyoga 24 mars

Ett prova-på-pass för dig som är ny hos oss eller vill prova en för dig ny yogaform.

Tid: Lördag 24 mars kl 13.00-14.30.
Lärare:
Layza Hällås Edanius.
Avgift:
150 kronor. Yogite ingår.
OBS! Gäller endast för dig som är ny hos oss eller vill prova en ny yogaform. Begränsat antal platser.
Betalning:
Till vårt plusgirokonto 74 35 85 - 2 eller swish, nr 123 033 96 71. Glöm inte ange ditt namn och kursnr!
Anmälan är bindande. Vi ber dig att noga läsa igenom vilka villkor som gäller innan du anmäler dig:
Anmälningsvillkor »  

ANMÄLAN »

Mera om Yin-yoga

I Yinyoga fokuserar vi på yin-delarna i kroppen såsom skelett, bindväv, ligament, inre organ och meridianer. De förhållandevis enkla ställningarna utförs oftast liggande eller sittande. Du stannar i varje ställning minst två, tre minuter, praktiserar medveten närvaro i kroppen och använder andningstekniker för att stilla ditt sinne. I yinyoga stretchar vi inte aktivt och vi undviker att pressa kroppen till ytterlägen. Vi slappnar av i ställningen och låter kroppen bestämma när den är beredd att komma djupare in i positionen (så kallad passiv stretch). 

Yinyoga passar de flesta människor och kroppar. Den är bra för att mjuka upp stela muskler och spända kroppar. Den kan hjälpa vid ryggvärk, knä och höftproblem och är bra för de som lever ett liv i högt tempo, med många krav och mycket prestation. Denna yogaform öppnar sakta upp ländrygg, höfter, lår och vader till att bli smidigare och rörligare. Yinyoga har även visat sig ha goda effekter vid olika smärttillstånd såsom fibromyalgi, liksom vid hudproblem, matsmältningsproblem och hormonella störningar. Blodcirkulationen i musklerna ökar, lymfsystemets flöde stimuleras och det hjälper oss att bli av med slaggprodukter. Yinyogan ger oss plats för ny, fräsch energi och lugnar vårt sinne. 

Yinyoga vars mål är muskelavlappning och lugn är ett utmärkt komplement till fysiska aktiviteter såsom löpning, styrketräning och yogaformer som är mer fysiskt aktiva, t.ex. kundaliniyoga.  

Om du har något medicinskt problem eller en fysisk skada kan det vara bra att först höra med din läkare om det kan finnas några rekommendationer eller restriktioner gällande yinyogaövningar.

 

VÅRA UTBILDNINGAR HOS KURSER.SE

logo
searchVisa alla kurser
reviewSkriv en recension

Vi finns i Linnéstaden mitt i Göteborg!

Göteborgs Kundaliniyogacenter
Nordostpassagen 19
413 11 Göteborg
Hitta hit »

info@kundaliniyoga.se
Anmälningsformulär »
Kontaktformulär »
Facebook »